presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Att förutse problem innan de händer

Andreas Lindén - 24 apr 2018


escalataor-600x400

Alla har vi någon gång varit sena till tåget, jag likaså. En stressig morgon när jag skulle ta tåget möttes jag av en avstängd rulltrappa. Det var rusningstrafik och jag fick springa i de vanliga trapporna. På perrongen fortsatte jag springa till tåget som redan anlänt. Såklart hamnade jag framför en dörr med en stor orange lapp som basunerade ut att dörren var avstängd, double trouble! Jag fick helt enkelt rusa vidare till nästa dörr och hann precis på tåget.

Tänk om rulltrappan inte hade behövt vara avstängd för reparation utan istället lagats innan den ens hade gått sönder. Precis så jobbar Kone, ni vet företaget som gör hissar och rulltrappor. De har installerat sensorer som känner av om exempelvis hissen inte stannar i samma höjd som våningsplanet, om hissdörren krånglar eller om rulltrappan inte rullar som den borde. På så sätt får de snabbt en indikation på om det börjar bli dags att skicka ut en reparatör. Reparatören åtgärdar sedan problemet när det är som lugnast utan att det påverkar resenärerna i så stor utsträckning. 

Alla transportbolag borde jobba mer med prediktivt trafikunderhåll. Genom att installera sensorer med olika mätpunkter så skulle många trafikstopp kunna undvikas. Det kan till exempel handla om sensorer på dörrar som mäter hur snabbt och hur ofta de öppnas och stängs, sensorer på spår och hjul som mäter vibrationer eller sensorer som mäter bussarnas utsläpp. Ja, listan med potentiella mätpunkter kan göras lång.

Genom alla dessa mätpunkter skulle transportbolagen snabbt kunna se om en tågdörr exempelvis öppnas långsammare än vanligt, eller om ett hjul vibrerar på ett underligt sätt. Genom statistisk skulle man också kunna få information om exempelvis hur många öppningar och stängningar en vanlig bussdörr i genomsnitt klarar av innan den går sönder. Istället för att vänta på att ett problem uppstår kan man då kunna åtgärda det innan det ens är ett problem.

Prediktivt trafikunderhåll skulle också kunna bidra med data som i sin tur hjälper till att utveckla framtidens fordonsflotta. Som beställare skulle det helt enkelt vara lättare att se vilka behov som behöver tillgodoses vid en nybeställning.

Självklart är det en stor investering att utrusta alla fordon med mätpunkter och sensorer. Men jag är helt övertygad om att denna kostnad betalar tillbaka sig fort. Och räkna också in den ökade kundnöjdheten ni kommer få. Resenärerna kommer slippa mötas av trasiga dörrar, avstängda vagnar eller luftkonditionering som inte fungerar mitt i sommaren.

 Så, det är många som vinner på att jobba mer förutseende. Även undertecknad. Ja, jag får kanske bli mer förutseende med min tidsoptimism ialla fall. 

Läs mer här om morgondagens resande

Andreas Lindén är Key Account Manager på EVRY och jobbar inom branscherna Retail, Transport and Logistics. 

geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com