presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Behöver jag hjälp, egentligen?

Torbjörn Hurtig - 17 aug 2018

waitingforcare

Harkel, hosta och allmänt ont i halsen. I början av året fick jag en eländig hosta som inte ville ge vika, trots veckor av receptfria medel och husmorskurer. Det var ett sånt där allmänt jobbigt läge; du är för frisk för att vara sjukskriven, men du är egentligen för sjuk för att orka med vardagen. Hade det kunnat vara värre? Absolut. Störigt? Utan tvekan. Digital-fantast som jag är loggade jag in på en privat vårdgivares onlinetjänst som erbjöd kostnadsfri digital vård via en chatt. Jag loggade på med BankID, svarade på ett ganska utförligt frågeformulär  där läkaren efter några kompletterande chattfrågor gjorde bedömningen att jag borde komma in för en närmare undersökning. Tid bokades via chatten, läkaren var påläst när jag kom dit samma dag, undersökningen och blodprovet togs utan långa väntetider i korridoren och med hostmedicin och kortisoninhalator så blev allt mycket bättre.

Hela resan från första kontakten flöt på och krävde minimal input från både mig och vårdgivaren, samtidigt som jag fick rätt behandling – snabbt. Så smidigt! Det här borde vara standarden för all sjukvård i Sverige, oavsett vem jag väljer att gå till. Men, dessvärre vet både du och jag att det inte är så smidigt att få vård i dagsläget. Min anekdotiska berättelse om den gången när mitt hälsoproblem löstes snabbt är just det – anekdotisk.

Jag hade, som sagt, en hosta som satt i några månader Jag var inte och är inte kroniskt sjuk. Men tänk om. Tänk om jag, likt 50 % av Sveriges befolkning, hade haft en kronisk sjukdom? En sjukdom som hålls i schack med medicinering och regelbundna enkla kontroller av saker som vikt, blodtryck och liknande. 

 

Kan vi kapa 80 % av vårdkostnaderna?

Idag står kroniker för över 80 % av landstingens totala vårdkostnader. Å-t-t-i-o procent. Det är en hel del. Samtidigt behöver medborgare runt om i Sverige åka in på regelbundna kontroller i tid och otid, någonting som kostar samhället ännu mer i form av tappad arbetskraft och arbetstid. Självklart finns det olika nivåer av kroniker, och det är givet att de som fortfarande bör åka in på kontroller ska göra det. Men, långt från alla behöver ta tid från sin vardag för att åka in på läkarbesök för att göra en sån enkel sak som att ställa sig på en våg. Det finns en rad enkla verktyg som gör att de allra flesta kan göra enklare hälsokontroller utanför sjukhus; mäta blodtryck; mäta blocksockernivåer är bara några exempel. I vår senaste lösning för digital vård, Share4Care, kommer patienter själva kunna mata in sin data, chatta med sin läkare och få push notiser om när det är dags att mata in nya värden.

Vi kan (såklart) inte minska på vården för kroniker. Men vi kan effektivisera den, för patienter och vårdgivare, med digitala hjälpmedel. Med ett digitalt verktyg som Share4Care får personalen  träffa mer patienter som faktiskt behöver fysiska möten, samtidigt som kroniker får allt stöd de behöver på ett modernt sätt som är anpassat efter dom själva. Ja, och sen den uppenbara kostnadsbesparingen för vårdgivarna. Det är en win-win-win.

 

/Torbjörn Hurtig, Affärsutvecklare inom Hälsa- och sjukvård, EVRY

Läs mer om Digitala Vårdmöten

 

 

geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com