presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Jag vill ha en biljett, inte fyra.

Andreas Lindén - 14 mar 2018

EVRY_TSP_484347387.jpg (Medium) 450x300.jpg

I höstas besökte jag Sydney. Jag hade precis landat och efter att ha hämtat ut min väska var dags att åka in till stadskärnan. Men hur skulle jag ta mig dit? Expresståg, buss eller tunnelbana? Och så var det det där med biljetten. Hur funkade det i Sydney och för just det transportmedel jag skulle välja? Skulle jag kanske ladda på ett tunnelbanekort redan nu för att kunna resa under den kommande veckan också? Men hur mycket tänkte jag egentligen åka tunnelbana? Jag ville ju åka buss också. Och var det samma biljettsystem för tunnelbana och buss? Det slutade med att vi tog en taxi.

Känner du igen scenariot? Att komma till en ny stad kan ibland vara förvirrande och stressande. En anledning till det är att dagens biljettsystem är inte så flexibelt som man kan önska. Det måste bli enklare för resenärerna att köpa biljetter och ta sig runt. Att behöva köpa ett plastkort, gå till en speciell automat eller köa till en disk för att ladda på kortet känns inte helt flexibelt när du semestrar i en stad. Kanske är det då nästan lättare att ta en taxi istället.

Erbjud istället kunderna en tjänst där de kan köpa biljetter från olika transportmedel och för olika transportbolag på ett och samma ställe. Betala på ett ställe och ha en biljett.

I London har man nyligen infört en enkel lösning där resenärerna kan betala resan genom att blippa sitt vanliga betalkort i tunnelbanan eller på bussen. Inga speciella resekort eller appar behövs. Enkelt och smidigt för alla. Speciellt för förvirrade besökare som är i staden för första gången.

Jag gillar att åka tåg och väljer gärna det transportmedlet även för längre resor. Jag tycker det är avkopplande och roligt. Men om jag till exempel vill åka tåg från Stockholm till Milano finns det idag inte någon tjänst där jag kan söka på alla Europas tågbolag för att kunna sätta ihop en rutt. Ni vet, som när man söker efter flyg på exempelvis Momondo. Varför finns inte det? Jag hade ju velat boka EN biljett. Nu måste jag istället gå igenom alla olika tidtabeller, pussla ihop en resa och köpa fyra olika tågbiljetter.

Jag tror transportbolagen måste sänka tröskeln för att verkligen kunna locka sina kunder. Gör det enklare att boka och köpa biljetter.

Och om du någon gång besöker Sydney så kan jag tala om att det smidigaste sättet att ta sig in till stan är genom att åka tåget.

Det finns mer att ta del av gällande hur vi reser och hur vi kommer att resa. Missa inte det! 

Läs mer här om morgondagens resande

Andreas Lindén är Key Account Manager på EVRY och jobbar inom branscherna Retail, Transport and Logistics.  

geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com