presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Se upp – nu kommer nya lagen om e-faktura

Nanna Gordon - 22 nov 2018

arne_Evry_blogg450x300

För dig som jobbar inom offentlig sektor har det minst sagt varit ett volatilt år. 2018 har kantats av GDPR, ett val som inte ledde till en färdig regering och som grädde på moset kommer ett nytt direktiv som träder i kraft tidigt under 2019. Vila får man göra när, ja – du vet. Det är dags för offentlig sektor att sadla upp; i april kommer nämligen lagen om elektroniska fakturor till följd av offentlig upphandling. Men vad handlar detta EU -direktiv om egentligen? När och hur förbereder du dig och hur ska du som ekonomichef förhålla dig till regelverket på bästa sätt? Vi frågade Arne Candelius, Business Manager Information Logistics på EVRY.

 Hej Arne! Kan du berätta lite mer om vad det nya EU direktivet för offentlig sektor handlar om och vilka som kommer att beröras av detta?
Kortfattat kan jag säga att all fakturering till offentlig sektor från och med 1:a april 2019 måste ske med e-faktura. Den nya lagen som kommer att beröra alla offentliga organisationer som från och med april 2019 måste säkerställa att de kan ta emot alla fakturor digitalt. Den berör även leverantörer till offentlig sektor som skickar fakturor, eftersom de måste rusta upp så att deras fakturor kan skickas digitalt som e-faktura när lagen väl träder i kraft.

Vad kommer det att innebära för dessa organisationer och företag, och vad behöver de göra?
Det är en ganska komplicerad lagstiftning med en hel del detaljer som en behöver ha koll på; något som kan uppfattas som både svårt och tidskrävande för den som sitter med fakturahanteringen. Lagen innebär ny teknik och nya fakturaformat som måste komma på plats för att kunna hantera faktureringen på det nya sättet.

Eftersom vi vet att det är mycket att hålla koll på har vi tagit ett helhetsgrepp om all teknik och formatproblematik som är kopplat till kravet; PEPPOL, SMP, Svefaktura, UBL, axesspunkt, validering, kvittens för att nämna några. Dessutom har vi sett till att framtidssäkra processen vilket innebär att alla krav på teknik och format som kommer i framtiden också stöds fullt ut. Vi ser till att det fungerar genom att sköta allt det där som kanske kan uppfattas som komplicerat. Något som uppskattas enormt för de som inte har tid eller möjlighet att sätta sig in i alla detaljer.

Hur ser en typisk kund ut, och när är det dags att ta kontakt för att få hjälp med det här?
Det är allt från myndigheter, kommuner, landsting och regioner som berörs av det nya EU direktivet. Samtliga måste börja förbereda sig redan nu för att kunna säkerställa att de från 1:a april 2019 kan ta emot e-fakturor som följer den nya europeiska standarden. Det är väldigt viktigt att komma ihåg att inga undantag medges. 

Vad innebär det för varu- och tjänsteleverantörer till offentlig sektor ifall någon (mot förmodan) bortser från regelverket?
De som inte förhåller sig till det nya regelverket kommer att få konsekvenser då offentlig sektor har rätt att avvisa fakturor som inte följer lagstiftningen. De kommer helt enkelt inte att få betalt.

Vad är egentligen en e-faktura?
Det sker en viss förvirring kring det. Till en början är det viktigt att förtydliga att Pdf-fakturor eller inskannade pappersfakturor inte räknas som e-faktura enligt den nya standarden. En e-faktura är så mycket mer än så. Det är en elektronisk fil som innehåller all ursprunglig information som fakturautställaren skapade vid faktureringstillfället. Här kan mottagaren direkt använda fakturainformationen för att behandla och betala den utan risk för förändring och utan att först behöva tolka den. E-faktura är ett riktigt smidigt sätt att digitalisera hela betalningsflödet, vilket kommer att spara både tid och pengar för de som hanterar fakturering.

Vad är din uppmaning till de därute som kan känna att det är besvärligt med ännu ett regelverk? GDPR var ju på tapeten alldeles nyss och nu kommer en ny lag och knackar på dörren.
Då säger jag helt enkelt: lugn, vi hjälper dig! Vi har stor förståelse för att den nya lagen för med sig en hel del förändringar och regler att förhålla sig till. Därför har vi lagt mycket tid på att utveckla en färdig lösning som hjälper både myndigheter och leverantörer att uppfylla lagkravet. Sen är det inte så många månader kvar tills lagen träder i kraft – så sitt inte och vänta för länge. Vi har redan löst problematiken för många och vi är redo att hjälpa fler. Dessutom kan detta vara en kickstart för att påbörja hela sin organisations förflyttning från papper till digitalt. Miljövänligt och ekonomiskt.

 

Vill du veta mer om hur du rustar upp inför nya kravet?  Läs mer nedan!

Lagen om e-faktura

geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com