presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Kära läsare – det är bara rök och ridåer

Emmy Hall - 21 sep 2018

Emmy_EVRY_Nudging

Underbara medmänniskor, det finns någonting vi måste prata om. Det fria valet att välja det du verkligen vill står högt upp på listan över vad som är viktigt för oss, och många av oss kämpar med näbbar och klor för att behålla det. Men gör vi så fria val som vi tror? Knappast. Det nya buzzordet är Nudging, och organisationer runt om dig anpassar sig snabbare än du hinner googla fram vad det betyder.

Nudging har under de senaste åren blivit ett väldigt populärt verktyg för att åstadkomma positiv förändring. Trots att du (till den största delen) är helt fri att välja dina egna beslut, så kommer en välplacerad nudge knuffa dig i den riktning som anses vara bättre. Det mest genialiska med nudging är att du förmodligen aldrig blir medveten om att du fick den där lilla knuffen som någon ansåg att du behövde.

Nu tänker du kanske att du aldrig har blivit utsatt för en lätt nudging, men tro mig – det har du. Tänk dig in i följande scenario; det är en varm, solig eftermiddag och du bestämmer dig för att unna dig en cigarett – väl medveten om att det är bland det sämsta du kan utsätta din kropp för.  ”Du vet att rökning är jättedåligt va? Det säger min mamma”, hör du en röst som säger. Bakom dig står en lillgammal 7-åring och tittar uppläxande på dig. Beroende på hur barnkär du är så säger du någonting om att du är vuxen och att vuxna får göra som de vill. Och sen blir du lite irriterad inombords; din lilla rökstund är genast inte så trevlig längre. Men du fortsätter likväl att puffa på.

Vi byter scenario! Förutsättningarna är densamma, det är samma soliga eftermiddag och du ska fortfarande unna dig en cigarett. 7-åringen dyker upp, men istället för att läxa upp dig så ber hen om en cigarett. Förskräckt säger du nej, vem i sitt rätta sinnesstånd ger ett barn en cigarett? Vad skickar jag ut för signaler, börjar du tänka. En rökstund i all ära, men den är inte värd att jag signalerar till barn att det är OK att röka. Genast känner du av cigarettens sanna smak, och du fimpar den samtidigt som du förklarar för 7-åringen om rökningens alla baksidor.

Du som aldrig har rökt kanske inte känner igen dig i berättelserna ovan, men situationen om beteendeförändring är en som de flesta av oss känner igen. Beroende på hur ett budskap, eller en uppmaning, formuleras och placeras så agerar vi olika. Det är just det här som är kraften bakom nudging. Låt oss säga att du erbjuds testa ett alternativ till rökning, t ex nikotintuggummi, efter din run-in med 7-åringen. Tror du att du skulle tacka ja efter scenario ett? Högst tveksamt. Efter scenario två? Väldigt troligt. Ca-tching.

För att lyckas med nudging så krävs det att du har fingertoppskänsla. Det är en subtil teknik som ligger mil från att sätta upp varningstexter. Nudging handlar inte om att upplysa någon om fördelar, det handlar om att få någon att reflektera över sitt egna beteende. För mig som en Service Designer som arbetar med UX (User Experience) är nudging någonting oumbärligt. Genom rätt färg, rätt text och rätt digital upplevelse kan jag få någon att välja bättre; eller rättare sagt, det val som jag anser är bättre. Det finns ett par principer som du kan utgå från när du vill nudga någon:

 

  •  Var transparent – Lura aldrig användaren att tro att du erbjuder någonting som du faktiskt inte erbjuder.
  • Låt användaren bestämma – Låt din användare göra valet. Nudging handlar inte om att tvinga människor; då har du inte genomfört en beteendeförändring.
  • Flyg under radarn – En nudge ska inte märkas; den ska ageras på.
  • Uppmuntra positiv förändring – Du som ger en nudge ska guida användaren till ett beslut som är bra för dom själva.

 

Nuding är en väldigt spännande del av UX design, och det finns så mycket mer att utforska. Vill du veta mer om hur EVRY jobbar med UX? Klicka nedan!

 

UX på EVRY

 

/Emmy Hall, Service Designer på EVRY

geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com