presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Siri, planera resan åt mig

Andreas Lindén - 7 jun 2018

andreas linden ljus 450x300  
 – Välkommen till Skånetrafikens röststyrda reseplanerare. Från vilken hållplats vill du resa?
 – Malmö Stadsbiblioteket.
 – Du vill resa från Malmö Stadshus, stämmer det?
 – Nej.
 – Från vilken hållplats vill du resa?
 – Malmö Stadsbiblioteket.
 – Du vill resa från Billeberga station, stämmer det?
 – Nej, verkligen inte!

Känner du igen samtalet? Att ringa till en röststyrd reseplanerare var kanske inget du gjorde igår, men du minns säkert frustrationen. Och min skånska gjorde det nog inte lättare. Men hade man ingen tidtabell hemma eller var ute på språng så var det enda sättet att få reda på hur man skulle ta sig från det ena stället till det andra. Som tur är har det hänt mycket med reseplanerarna sedan talsvaren var populära.

Jag har skrivit lite om reseplanerare i tidigare blogginlägg men tycker ämnet är så intressant att jag fortsätter. För här finns en stor utvecklingsmöjlighet för er inom transportbranschen.

En sak jag funderar över är varför ingen integrerat sin reseplanerare med Siri. Jag är nämligen en flitig användare av Siri och det är jag inte ensam om. Om jag till exempel håller på att klä på mig ytterkläderna så brukar jag prata med Siri. Jag kan fråga om väder och temperatur. Men jag hade också velat fråga när nästa tunnelbana går, eller om min buss är i tid. Nu måste jag istället in och knappa på respektive transportbolags app eller hemsida för att leta reda på informationen.

Jag ser även en stor potential med att integrera reseplaneraren med kalendern och sociala medier. Om jag till exempel lagt in ett antal möten i min kalender så vore det ju smidigt om jag fick upp reseförslag för hur jag skulle åka till dem också. Utan att jag behöver fråga. Reseförslagen skulle automatiskt planeras in i min kalender så jag visste exakt hur lång tid det skulle ta att åka till mina möten. Dessutom skulle en notis kunna poppa upp om det sker störningar så jag får reda på det innan jag står på perrongen.

Mobilerna är så självklara i vår vardag, vi är vana att allt sker med automatik och att vi blir matade med den information som vi behöver. Här tror jag även ni som arbetar med transport måste ta för er mer av kognitiva IT-lösningar. Hjälp era kunder att ligga steget före, fördela oss på olika resrutter och utefter tillgänglig kapacitet genom att ge oss förslag vid störningar. Win-win helt enkelt. Vi har kommit långt sedan vi mötte den röststyrda reseplaneraren, men vi kan komma så mycket längre. 

Läs mer här om morgondagens resande

Andreas Lindén är Key Account Manager på EVRY och jobbar inom branscherna Retail, Transport and Logistics.

 

geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com