presspagetop_eng.jpg

Click here to subscribe to press releases from EVRY!

Vad hände egentligen i New York?

Lotta Sjöqvist - 23 jan 2019

NY2_NG_450x300

Alla inom retail vet att det pågår ett skifte i branschen. Butikens roll diskuteras, liksom frågan om hur dagens och framtidens spelare hittar och behåller sina talanger. Människor som besöker fysiska butiker söker en upplevelse, inte bara en plats där de kan köpa – tjaa – skor. Skor utan upplevelse köper du helt klart lättare på nätet. Varumärkena börjar se butiker som mötesplatsen mellan varumärket och konsumenterna, där butiken går från försäljningsställe till upplevelseplattform. Så en relevant fråga är – vart sjutton är retail på väg? Vad är nästa stora grej, och hur kommer vi dit?

Varje år möts tusentals retailers, teknikbolag, mjukvaruföretag, start-ups och mediabolag från hela världen i New York för att delta på världens största tekniska retail-mässa NRF (National Retail Federation) Big Show, och jag var glad att se hur tekniken i allt högre grad används som ett verktyg för att förbättra och förfina kundupplevelsen, snarare än att ersätta den fysiska butiken. Vi såg ett förnyat fokus på att få grunderna rätt; det gäller att få ihop upplevelsen i butik och online, och får du inte ihop det är du inte förlåten särskilt länge till.

New Retail – när gränserna suddas ut
Definitionen av ”new retail”, ett uttryck som myntats av Jack Ma (grundare av Alibaba), är konceptet om konsumentens upplevelse och val. Alibabas robotdrivna restaurant innuti butiks-konceptet Freshippo är ett uppmärksammat exempel på hur Alibaba använder data för att skapa nya kundupplevelser i fysiska miljöer. Gränsen mellan offline- och onlinehandel försvinner när vi fokuserar på att uppfylla kundens personliga behov.

Ett annat exempel är Nike som nyligen öppnade sin nya flaggskeppsbutik Nike House of Innovation 000. Butiken i New York består av sex våningar som alla är dedikerade till att bevara kundupplevelsen med hjälp av digitala koncept, såsom Swoosh-anpassning, snabbköp, sneaker-lab och pick-up points. "Vad vi ville göra är att svara på tanken att all detaljhandel flyttar från transaktionell till experientiell", säger Andy Thaemert, Senior Creative Director på Nike,

Och människorna?
Tillbaka till NRF-mässan, där jag blev lycklig att höra andra dela min tanke om att butikens medarbetare fortfarande är av de viktigaste faktorerna för kundupplevelsen. Men vi ska inte ta dessa eldsjälar för givet; hur kan butikerna stötta personalen så att de kan ge kunderna god service och rätt information? Kunderna, som självklart ska och bör stå i centrum, är en viktig nyckelspelare för att förverkliga visionen om New Retail; hur kan butikerna skapa butiken tillsammans med kunderna? 2019 är förhoppningsvis året då retail fokuserar på verktyg som kan frigöra tid för dem anställda, så att de kan fokusera på kundernas behov och upplevelse.

Hade du inte möjlighet att vara i New York när staden förvandlades till ett retail-mecka under en vecka? Lyssna på vårt webinar där vi lyfter det bästa från NRF och andra retail-evenemang som pågick på Manhattan.   

Det bästa från NRF  - webinar

/Lotta Sjöqvist på EVRY med fokus på Retail






geir.jpg

Geir Remman

VP Corporate Communications, EVRY +47 970 55 017 geir.remman@evry.com

jorn.jpg

Jørn Bremtun

VP Corporate Communications, EVRY +47 922 09 735 jorn.bremtun@evry.com

viola.jpg

Viola Hellström

VP Communications, Financial Services +46 737 08 17 27 viola.hellstrom@evry.com